Wednesday, January 20, 2010

bersyukur laa kawan...

salam alaik....

wah..pukol 12.39 malam da nih..tapi mate ku yang gak bulat neh xplak ngantok2 lagik..so ape laa salahnye kalo aku wat pekare2 yang berfaedah macam mengedit blog aku yang dah lame tak ku jenguk dan ku lawati,apatah lagi di edit dengan cite2 terbaru aku...

wah gitu...hahahah..ayat mengade lak...hahahah..well...kalo x ngade,bukan aku laa tuh kan??ahahaha....

hurm....guys,ni aku nak citer...baru2 ni aku kebosanan,then aku pon bukak laa folder2 yang dok berhabuk dalam senarai my documents aku tuh sebab aku tak gune sangat...tengah aku belek2 picture untuk di buat wallpaper laptop kuh yang agak chumel neh,aku nampak ade pic sorang pompuan neh,dye sedang tadah tangan dan berdoa....kat sebelah dye,ade tertulis kate2 nih:

"I asked for strength,
but ALLAH gives me difficulties to make me strong..
I asked for wisdom,
but ALLAH gave me problems to solve...
I asked for courage,
but ALLAH gave me obstacles to overcome...
I asked for love,
but ALLAH gave me troubled people to help...
I asked for favours,
but ALLAH gave me opportunities...
MAYBE I DIDN'T RECEIVE ANYTHINH THAT I WANTED,
BUT ALLAH GAVE ALLT HE THING THAT I NEEDED..."
hurm....tergamam+terkesima gak laa aku lepas aku bace ayat yang ade pade gamba tuh...selame ni,mungkin ramai antare kite yang kate,"aku ni dah banyak sangat dah doa,tapi ALLAH macam tak mendengar je ape yang minta pada-NYA.."..wah,betapa tak prihatin and tak bersyukur nye kite ni ek...
kalau kite tengok betul2...bila kita teliti sedalam-dalamnya,kita akan nampak yang sebenarnya ALLAH tu sentiase ade dekat ngan kite...cuma kite nih,hamba-NYA yang tak pernah nak prihatin ngan ape yang sebenarnya ALLAH da bagi kat kite,ALLAH dah bagi ape yang kite mintak,tapi pemberian-NYA tu bukanlah dalam bentuk yang kite mintak....
kalau direnung balik kate2 tuh,baru lah kite akan perasan,yang sebenarnya ALLAH dah bantu,dah kurniakan,dah berikan kite ape yang kite minta daripada-NYA,cuma ianya bukan dalam bentuk yang kite harapkan,betul tak??? katekanlah,kite berdoa kepade ALLAH satu hari,mintak DIA kurniakan kita dengan hidup yang lebih baik(tambah rezeki,harta laa kirenye..), ape yang kite harapkan ialah macam mengharap tetibe je suatu petang,ade orang datang rumah anda and menagtekan yang anda ialah cucu seorang jutawan yang hilang suatu ketika dulu,and skang ni dye da mati,anda adelah pewaris tunggal harte dye yang berbillion2 tuh...betul tak??paling koman,mesti ade yang mengharapkan macam tu gak kan???mane tahu entah2 btol ke,mane kite taw kan??
tapi nasib laa..dalam dunia realiti,anda tuh bukan cucu billionaire mahu pun cucu bill gates,sebab anda tuh bukan omputih,darah jawa lak,cmne nak jadik cuc bill gates kan??hahaha...tu semue hanye khayalan anda semate2 ek,jangan dilayan sangat,nanti jadik mat jenin,payah lak...dalam dunia realiti,cuma ade 0.000000000000000000000000000000001 peratus yang kejadian macam tuh akan berlaku,nak2 lagik terhadap anda...heheheh...jangan marah aaa...nanti kene jual...
skang ni bia laa kite berfikir dengan care logik,payah nak dapat peluang jadik kejadian macam tuh kat kite..so hentikanlah harapan palsu anda tuh...cuba kita fokus lak pade hidup kite kat dunia realiti neh,kite ni student(dalam kondisi ku yg skarang nih laa...),mane laaa ade income..kalo ade pon,daripade duit pinjaman,mak bapak(most of all laa kan),then,ade certain2 people lak keje part-time..takkan laa lepas kite doa tu,ALLAH bagi btol kat kite jadik cucu+pewaris kepade billionaire tuh kan,agak mengarut lak kalo kite tgok...ALLAH bagi kite ape yang kite mintak dalam keadaan yang kite tak sedar...entah2 time kite tgah sempit duit ke,tetibe lak ade kawan bayar duet yang dye pinjam dulu2,yang kite da tak hengat da ke..tu pon satu bentuk pertolongan yang ALLAH da bagi kat kite...contoh laen,kite tgah xdek duet nak makan,lapar sangat..anda masuk toilet,jumpe wallet orang tercicir..and bukak and tgok pic lam tuh gamba orang yang baru kuar dari toilet mase anda masuk tdi,duet pon banyak..anda kejar dye and pulangkan wallet tuh kat dye..dye besyukur sebab anda jumpe wallet dye,and hulur kat anda seratos hengget..hah,bukan ke rezeki terpijak tuh?
so,jangan laa kite ni senang sangat nak kate yang ALLAH tu sukar nak makbulkan doa kite,hanye kerane kite tak dapat ape yang kite mintak dalam bentuk yang kite nak..perhatikan betul2 dalam hidup kite ni,and then baru kite akan pasan yang sebena nya ALLAH tu sentiase ade and tolong hamba2NYA yang lemah,iaitu kite ni...
so,ape lagik..BERSYUKUR LAA KAWAN....

No comments:

Post a Comment