Saturday, January 16, 2010

pengalaman pertama......

salam alaik...

wah...penatnye baru balik bejalan neh...adooyai....

huhuhuuhuu......badan penat,duet banyak terbang lak tu....

hurm....ni,aku nak cter kat korang seme pengalaman pertama aku berdepan ngan budak HISTERIA....aku masok bilik dye pon aku dah wase keseraman..haa..bia laa ku cte dari mule....

malam semalam aku baru balik dari program LAMBAIAN PALESTIN dalam ko, 10.30++ cam tu laa...aku ngan room mate lame aku,kak aini, laa bilik aku,dye teman aku malam semalam,sebab aku tggal sorang,room mate aku semue balik kampong....then,aku pon dengan selambe nye landing atas katil,on leptop,and on9 tgok2 pattern jubah and abaya untuk aku curik,serta copy paste kepade baju yang nak pakai mase ari nikah sepupu aku,si cyatila, bulan tujuh neh...haaa....jaoh dah cte,balik smule kepade cite asal....

nak dijadikan crite,sedang aku molek landing dengan penoh khusyuk menatap skrin laptop ngan gamba2 abaya yang cun nye tahap menyentuh jiwe aku,tetibe je ade dak kecik neh,junior aku,ketuk pintu bilik aku..belum sempat aku cakap ape,da tejengul kepale dye kat pintu bilik aku,and then ngan muke blur nye dye gtaw,"kak,meh jap,tolong tgok ade budak pengsan".aku yang dalam keadaan tekejut+blur+ting tong pon bergegas laa blari pegi ke bilik dak yang pengsan tu...aku sampai aku tgok dak tu terbaring depan pintu bilik air.aku tanye laa dak room mate dye tu,ape jadik neh...melihatkan keadaan budak yang pengsan tu agak besar dari aku yang agak besa neh,aku pon mintak room mate dye tolong aku angkat dak pengsan tuh atas katil dye...seb baek tak patah pinggang aku...lepas baringkan dak yang pengsan tuh atas katil,aku jadik tgamam..tataw nak wat ape...aku tepuk kaki dye,soh dye bangun,dye tak gerak pon.kaki dye sejuk and agak biru.bibir dye dah jadik biru,tangan dye sejuk and dye genggam tangan dye kuat2,sampai aku nak bukak genggam dye tu pakai dua belah tangan pon tak berape nak tbukak.

aku tanye room mate dye,ape jadik..dak tu kate dye bangun kate nak gi bilik air,tetibe jatuh depan tu.aku tanye lagi,dye memang cam ni ke?,then budak2 tu cakap,dye penah kene cam tu,tapi dalam kelas..time tu ade ustaz yang tolong sedarkan dye.and budak2 tu pon cakap dye pengsan sebab nampak BENDA tuh...aku punye laa cuak,blari balik bilik,panggil kak aini,mintak dye tolong.ketua blok,kak yani, plak xdek.dye gi bilik member dye wat keje.lagi kalut jadik.bile kak aini datang,dye duk sebelah dak yang pengsan tuh,and tepuk dye soh dye bangun,dye tak gerak..kak aini genggam tangan dye,and bace ayat kursi,bisik kat telinge dye,tros dye meronta..kuat btol dye...aku tahan kaki dye,takot dye tendang lak kak aini tuh,dah aa membe tu kecik,kang tak pasal2 tepelanting lak..aku lari kluar,tpon kak yani,and soh dye balik.jap gi kak yani sampai ngan kawan dye,dak MPP,kak sya,nak tgok dak tu.kak sya datang,and soh dye lawan mende tuh,suruh dye bukak mate,tpi dye geleng and lagi kua tmeronta.kak yani and aku pegang kaki dye dua2 belah..takot ade yang jadik mangse sepakan free nanti..dalam kalut2 tu,carik ak num tepon fellow nak panggil...fellow lak datang lambat kemain,entah hape dibuat pon aku tataw laa....

sementare nak tggu fellow tu datang,aku,kak yani,kak sya,and kak aini neh dok pegang kaki and tangan dye,kak sya bisik selawat syifa ngan ayat kursi kat tlinga dye,soh dye ikot,tapi dye tak boleh nak cakap.suare dye tak terkeluar,tangan ngan kaki dye jadik kejang.lame pastu,dye diam.senyap,macam dye pengsan lak semula.and then baru a si fellow datang.mase fellow datang,dye muntah2,lepas budak ni bagi dye minum air yaasin.and then fellow kate,bawak gi spital,tapi kene siapkan dye pakai baju seme dulu.aku ngan kak aini gi tuka baju,nak bawak dye gi spital.aku datang balik bilik dye,budak kecik yang datang ketuk bilik aku tadi nga pakaikan sluar kat dye.aku tgok cm payah sangat,aku soh diorg ketepi,bia aku ngan kak yani yang buat.

then da siap,papah dye kluar bilik,depan pintu tuh,letak kusi,ye tunjuk2 kat slipar dye..tapi dye takleh cakap,dye just bunyi suare serak2 and tak jelas cakapnye.pastu,bile van sampai,load dye dalam van,and then gerak.depan porch Dato' Presiden,pakcik tuh berhenti kan van,sebab fellow tepon dye.dak yang pengsan neh tadi,dye pandang ke arah luar,and then tunjuk keluar and cakap,"tu..."...aku tengok luar,gelap je.aku tarik muke dye soh paling kat aku and aku kate kat dye jangan tgok luar.soh dye tido.aku neh seram tak terkate da...tak penah mende cam ni blaku kat aku..aku tak penah pon berdepan ngan budak yang kene serangan cm ni.

sampai kat guard kolej,pakcik van soh turun,tulis name.kerane aku yang dok tepi pintu,aku laa yg turun.nak tulis name dak yang pengsan tuh dalam buku pon,tangan aku terketar2 lagi..tak boleh nak tulis elok2.nampak cam ape yang aku tulis dalam buku tu macam aku conteng2 je.tak kesah da.aaku emang tak dapat nak tahan menggeletar tuh...baler!!!!!!!!!!

on the way ke spitel besar,dak tu tido.alhamdulillah.tapi dye still tak bermaye lagi.dye tak bagi pegang tangan dye,mungkin sakit sebab kejang kot.bile sampai kat spitel,aku ngan su papah dye kuar van and letak dye atas wheelchair.t6olak dye kat tempat register,and then,masuk kat tmpat menunggu.sambil tggu tu,aku ngan kak aini berbuih mulut wasenye dok vabce ayat kursi,al-fatihah,ayat "3 Qul",tah pape lagik laa gamaknye then urut tangan dye yang kejang tuh.masuk dalam bilik jumpe pegawai perubatan,org tu amik bloodpressure,and then kate dye ok.cume kalo dye meracau lagi,baak jumpe doktor and cucuk anasthetic..tpi lepas kuar tuh,dye macam da sedar sket da...

lepas lame sket,dye boleh becakap da.dye da ok..and then dye bisik kat kak aini,dye tanye,blok A ngan blok B tuh keras ke?..kak aini pon plik lak dye tnye cmtu,sebab out of nowhere tetibe tanye soklan tuh...then kak aini kate kalo dye boleh nampak BENDA tu kat blok A ngan B,takyah laa datang blok tu da..pastu dak tuh cakap,bukan kat situ je,BENDA tuh ade kat mane2..even pade kawan baik dye pon dye boleh nampak.

tulah dye anugerah ALLAH..setiap manusie ade kelebihan dan kekurangan masing2...macam dak yang pengsan neh,ALLAH bagi dye kelebihan untuk dye boleh nampak ape yang orang laen takleh nampak ngan mate kasar.tapi satu hal plak,dye tu lemah semangat....kene laa dye kuatkan diri dye untuk hadapi dan hidup dengan kelebihan yang ALLAH da bagi kat dye..sebab the only way dye taknak nmpak ape yang dye takank nampak tu adelah ngan minatk pertolongan orang2 yang mampu,atau pun,cungkil je bijik mate tuh kuar.haaa...

nak dijadikan crite,aku yang tak penah berhadapan ngan masalah camni,cume penah dengar budak2 ni cte blaku kes cam ni kat blok laen je,bile kene kat aku,jadik tgamam la...terkejut..tapi tu laa..tak penah aku sangke ALLAH nak ajar aku tentang pekare ni dengan budak tu..alhamdulillah sangat,ALLAH bagi aku pelajaran ni disamping orang yang ade pengalaman hadapi pekare cmni,tak lean tak bukan,kak aini la...dye laa yang banyak tolong aku daripade aku yang tros jadik kaku and tataw nak wat ape....malam semalam,aku basuh tangan aku,aku amik air smayang,aku takley nak tdo jadiknye.terbayang2 je mende yang ngarut kat mate neh...aku pon slubung badan dalam slimot,bace ayat pendinding yang syafiq ajar aku dlu,and tros aku tido.seb baek laa takdek gangguan ke mimpi jahat2 ke,alhamdulillah sangat,takde.

hurm..tu laa dye....pengalaman pertame aku...korang,penah tak jadik cmni?

No comments:

Post a Comment