Wednesday, October 7, 2009

another day....

salam all....

wah...another day had begun but still i wonder...

what am i going to do all day long.....

hopefully satu hari ni dapat laa lakukan perkare2 yang berfaedah sikit...

macam.....................haaa!!!siapkan assignment metodologi penyelidikan sebab esok da nak kene hantar!!!

hahahha...life of a student here is always busy...jarang nak dapat time yang kite selalunye tak busy...bile rase ade free time sikit je,ade jer teringat homework yang lecturer bagi....lecturer plak,ade jer homework yang selalu dye nak bagi....jeles laa tuh....

hahaha...okay2,abaikan jer laa ape yang aku da ngarut tadi..just joking what.....

hurm...korang nak tahu tak something?nak taw?kalau tak nak taw pun aku pedulik ape kan...aku tetap nak cter jugak..hahaha...ade aku kesah???

ok,the story goes like this...here,at my college,dalam jabatan aku ni,aku ade problem sikit...pasal budak2 perempuan yang selalu wat hal walaupun dah berape kali kene tangkap dengan ketua jabatan..tinggal belum jumpa dengan dekan jer lagi...tapi tetap jugak die wat sesuke hati dye...and then setiap jabatan ade persatuan sendiri..macam untuk jabatan aku ni,dye panggil SYADEPT (syariah department)...agak mengade gak laa bunyik nyer kan..sebab pakai bahase inggeris...kate lecturer aku,budak2 law memang agak mengade pun..so tak kesah laa...ok,berbalik kepade cerite kite...ade seorang hamba ALLAH ni yang aku kenal jugak laa sebab kebetulan dye ni room mate aku,pegang jawatan sebagai setiausaha syadept ni...and then macam biase laa,bawah dye mesti laa ade banyak biro2 laen lagi...aku tengok dye ni dah teruk da wat keje..banyak sangat hal nye..dye ni dah laa insan yang agak aktif menyertai macam2 persatuan yang ade..dan ade persatuan2 tu pulak bukan dye yang nak join,lecturer yang bagi name diorang yang "amat beruntung" ni,and sedar2 je,diorang dah jadi majlis tertinggi persatuan tu...baru2 ni,hamba ALLAH ni duduk lepak ngan aku mase aku nga wat assignment...pastu dye tanye aku,dye ni nampak macam asobiah (berpuak2,xnak campur ngan org lain selain daripade geng2 dye) sangat ke?aku agak pelik laa dye tanye macam tu..sebab setahu aku,dye ni orang yang ok,boleh jer dengan semua orang..aku da agak mesti ade something wrong somewhere ni..so aku pun tanye laa ape masalahnye...dye berat jugak nak cerite,tapi aku mintak die ceritekan jugak laa..taku karang pendam punye pendam perasaan tu,jadik tak betul pulak..na'uzubillah laa....then akhirnye die cerite jugak kat aku...die kate banyak pihak yang menyalahkan die sebab tak tolong nasihat budak perempuan yang bermasalah tu..kenape die tak selamatkan budak tu daripade terus hanyut dengan perlakuan sosial terlampau die...dan banyak lagi kenapa tak buat tu,kenapa tak buat ni nyer.....aku agak tak sedap laa dengar mende cam ni....

yang aku peliknye,kate bekerje bawah satu persatuan,bukan ke kalau kite bekerje dalam satu persatuan,satu pasukan,semua kene mainkan peranan masing2 ke?tapi yang aku tengok sekarang ni,ape2 masalah kalau yang berkaitan dengan masalah budak2 perempuan jabatan kami,dye laa yang selalu jadi mangsa dituding jari oleh kawan-kawan yang bekerja bawah satu persatuan dengan die...takde sifat kerjasama langsung...dah laa tu,same2 perempuan pun nak berkire jugak wat keje...satu lagi yang aku pelik,jadik tanggungjawab setiausaha ke nak kene uruskan pelajar2 yang bermasalah ni??bukan ke tu kerja biro dakwah,biro kebajikan,dan biro2 yang tah pape lagi ade nye...bukan ke tugas mereka yang kene dakwah,nasihat,bagi kaunseling kat budak2 yang ade masalah ni..?

ok,aku faham,kene saling tolong menolong dalam satu pasukan supaya pasukan kite tu dapat bergerak dengan lebih efektif,ok,aku boleh terima...memang epnting laa sifat tolong-menolong tu tak kira laa ape sekalipun jawatan kite dalam satu2 persatuan atau pasukan tu...baiklah,aku terima kenyataan tu..tapi kenapa bila ketua jabatan suruh selesaikan masalah ni,semua orang tuidng jari kat hamba ALLAH ni sorang je??tu yang aku tak paham dan tak boleh terima sangat...bukan nak kate aku ni nak backup die sebab aku ni room mate die ke ape ke...tak..tu bukan maksud aku...yang aku pertikaikan kat sini,kenapa bila ade masalah,mesti tuding jari kat dye sorang...

nak kata dye tu pengerusi persatuan,tak..jaoh sekali...katenye kena amalkan sikap bantu-membantu dalam persatuan supaya terus jadi persatuan yang NO.1....tapi macam ni ke sikap persatuan yang selalu jadik No.1?pelik...kenapa laa orang lain yang menuding jari tu taknak buat,taknak tolong selesaikan masalah ni...kenapa hanya pandai menuding jari kat orang lain..sedangkan setahu aku,yang duduk di kerusi syadept ni semuanya orang yang bijak2,handalan2 semuanya...tapi bila datang maslah,tuding jari kat orang lain..tak nak pulak tuding jari kat diri sendiri....aku tengok hamba ALLAH ni punya laa tertekan,kadang-kadang sampai sakit pun tak endah sangat,sebab die fikirkan orang lain,tak mementingkan diri sendiri...walau banyak mane pun kerja atas meja die,bila ade orang cari nak mintak tolong,ade meeting laa,itu laa,ini laa..die sanggup tinggal kerja die tu,nak tunaikan tanggungjawab yang dah ahli syadept berikan kepade die..tugas sebagai pelajar tetap die tak abaikan..die selalu jadi antara student yang terbaik dalam jabatan...tapi dalam sikap die yang tak berkira sangat dengan orang lain ,sedia berkhidmat tu,masih lagi nak ambil kesempatan terhadap die...

kesian sebenarnye tengok bile jadik camni...walaupun aku ni hanya orang biase,yang tak pegang apa2 pun jawatan dalam syadept,bile die cerite ade masalah2 berkaitan dengan budak2 macam ni,kebetulan memang aku kenal sangat budak masalah tu,aku tolong jugak laa..tak mengharapkan setitik pun penghargaan atau pun pujian dari orang lain,cuma kesiankan orang2 yang macam room mate aku ni laa..nasib baik satu jabatan dengan aku...kalau tak,dah lame aku kondemkan jabatan tuh..bila aku tanye room mate aku ni siape yang menuding jari tu,die taknak cakap...dia jage lagi maruah manusie yang tak berterima kasih tu...kalau aku tahu,memang aku wat soal siasat kat die...biase laa.budak law kan...ade kes siit je,nak naek court teros..hahahaha....!!!!

moral of th story,when we work as a team,help each other to strive for the better,not blame each other...hargai pengorbanan yang dah orang berikan kepade kite supaya nanti bila kita berkorban untuk orang,kita pun akan dihargai jugak..macam kate pepatah orang putih laa..what goes around comes around...life is a karma...what you do to others is what you get back in the end...to gain respect from others,you must respect others first...people will look up to you if you look up to people...semuanya akan berbalik kepada kita semula...kepade yang diperlakukan dengan tak adil tu,sabar lah...suatu hari nanti,ALLAH akan membalas balik setiap perbuatan kamu tu..jadi,ikhlaskanlah hati dalam melakukan setiap pekerjaan...insyaALLAH,setiap yang kita lakukan tu akan dibalas dengan pahala... aminn...

No comments:

Post a Comment